Een onderneming starten met een idee, wat is een goed bedrijfsidee?

door autipreneur november 26, 2018

In deze blog kijken we aan welke eisen een goed bedrijfsidee moet voldoen. Is jouw idee goed genoeg als basis om een onderneming te starten?

Ik heb de afgelopen jaren veel ideeën gehad voor het starten van een onderneming. Het ene bedrijfsidee was nog creatiever dan het andere, maar dat is geen garantie voor succes. In deze blog dus de randvoorwaarden voor een goed idee.

Drie keer juist

Het staat natuurlijk voorop dat jouw bedrijfsidee wel goed in elkaar moet zitten. Vaak is het belangrijk dat je een behoefte vervult of een probleem oplost waar vraag naar is. Het maakt niet zoveel uit of je nu een spijkerbroek wilt importeren, een koeriersdienst wilt beginnen of een sportwagen wilt ontwikkelen als er maar voldoende vraag is tegen de prijs die jij in gedachten hebt.

Echter alleen een geweldig idee is niet genoeg, als je bijvoorbeeld geen kapitaal kunt vinden om het uit te werken heb je er nog niets aan. Daarom zijn er drie zaken van belang om een bedrijfsidee succesvol te maken.

Het juiste idee

Daarbij kun je naar mijn mening twee soorten ideeën onderscheiden.

Ideeën waarmee je daadwerkelijk een nieuw product of een nieuwe dienst ontwikkeld. Zulke ideeën zijn zeldzaam omdat simpelweg al heel veel is bedacht. Bovendien is het ontwikkelen van een nieuwe dienst of product vaak kostbaar. Zonder redelijk eigen vermogen en een relevant netwerk van investeerders en ervaren ondernemers is dit een lastige uitdaging. Daar staat tegenover dat als het lukt de opbrengsten en de prestige vaak hoog zijn.

Het andere soort bedrijfsidee is waar de meeste ZZP’ers zullen beginnen. Dit is meer een idee hoe je een bestaand product of een bestaande dienst kunt verbeteren. Vaak wordt hierbij gekeken naar het bestaande aanbod van bedrijven en waar hun zwaktes liggen.

Wellicht kun jij bijvoorbeeld als koeriersbedrijfje wel een lager tarief bieden dan je concurrenten. Of je kunt inzetten op elektrische rijden om je te onderscheiden als milieuvriendelijk. Of wil je scoren met technologie zodat klanten hun zending live kunnen volgen? Wellicht zet je liever in op persoonlijke kwaliteiten zoals klantvriendelijkheid. Het zijn in ieder geval allemaal bedrijfsideeën waarbij je het bestaande concept ‘koerier’ verbeterd.

Dit type idee is vaak makkelijker uit te voeren omdat het al is gedaan. Zo is voor banken en investeerders al bekend wat de omzet en winst is van vergelijkbare bedrijven. Ook kun je de organisatiestructuur en investeringskosten vaak deels afkijken van je concurrentie. Toch heeft zo’n idee niet perse meer kans van slagen omdat je (vaak) niet uniek bent en dus meer rekening moet houden met je concurrentie.

Punt van dit stukje is vooral dat je stilstaat bij de kosten in tijd, moeite en investering in verhouding tot de mogelijke opbrengsten. Een goed bedrijfsidee jaren ontwikkeling kosten als je dat er met grote waarschijnlijkheid weer uithaalt. Daar tegenover is het ook niet erg als een klein idee niet zoveel oplevert als het ook niet veel kost om te realiseren. Kortom, de eerste factor is of kosten en (verwachte) baten van jouw bedrijfsidee in balans zijn.

Het juiste moment

Minstens zo belangrijk als een goed, gebalanceerd bedrijfsidee is het juiste moment. Dit bepaald immers in grote mate de vraag naar jouw product of dienst. Ook hier weer zijn twee soorten momenten te onderscheiden. Technologische en maatschappelijke momenten.

Een goed voorbeeld van een technologisch moment is de smartphone met vouwbaar scherm. Tientallen jaren geleden waren er al mensen die dit idee hadden, echter technisch was het onmogelijk om zo’n scherm te maken tegen redelijke kosten. Pas zeer recent kondigde Samsung het eerste model aan na jaren van ontwikkeling en testen. Het idee was dus goed, maar het was niet het juiste moment om een dergelijk product uit te brengen vanwege technische beperkingen.

Dan een voorbeeld van maatschappelijke momenten is bijvoorbeeld de elektrische auto. De Franse automaker Peugeot bracht bijvoorbeeld in 1995 al een elektrische versie uit van de Peugeot 106 met topsnelheid van 90 km/h en een actieradius van 100 km. Geen slechte prestaties voor die tijd.

Peugeot verwachte er toentertijd 100,000 te verkopen maar verkocht er uiteindelijk in 8 jaar tijd maar 6,400. Dit is een goed voorbeeld van een maatschappelijk moment, de consument maar ook de infrastructuur waren nog niet klaar voor een elektrische auto. Het juiste idee dus en zelfs een prima uitwerking, maar niet op het juiste moment.

Bedenk dus goed of je idee aansluit bij de technische en maatschappelijke momenten van dit moment.

De juiste plaats

Tot slot is de juiste plaats van belang, deze factor richt zich meer op de ondernemer zelf en zijn/haar omgeving. Zit jij als ondernemer in de juiste plaats of positie om dit idee uit te voeren? Daarbij kun je aan meerdere verschillende dingen denken

Persoonlijke kwaliteiten en omstandigheden

Kijk eerst naar je persoonlijke omstandigheden. Heb je wel voldoende tijd om je bedrijfsidee verder uit te werken? Heb je voldoende financiële zekerheid om de opstartfase van je onderneming te overbruggen? Maar ook, heb je de kwaliteiten om een onderneming te kunnen sturen?

Zo kun je bijvoorbeeld hele goede technische kwaliteiten hebben, maar bij het verkopen van je product heb je daar niet zoveel aan. Ga dus na of het bedrijfsidee ook past bij je persoonlijke kwaliteiten en omstandigheden. Daarbij is vooral belangrijk dat je privé voldoende financiële reserves hebt en nadenkt over expertise die nodig is. Je hoeft niet alles zelf te kunnen of te regelen maar denk wel na over hoe je het dan wel gaat oplossen. Ga je het uitbesteden, huur je iemand in? Enzovoorts.

Je persoonlijke netwerk

Mintens net zo belangrijk, misschien wel belangrijker dan je persoonlijke omstandigheden zijn je persoonlijke netwerk. Bij een goed bedrijfsidee uitwerken is een goed netwerk van groot belang. Immers loop bij het opzetten van je onderneming  tegen allerlei problemen aan. Van het vinden tot een investering tot het regelen van je boekhouding.

Een goed netwerk kan op heel veel gebieden helpen, zo zijn banken vaak terughoudend met investeringen. Misschien kent iemand binnen je net werk wel een investeerder. Misschien weet iemand wel een betrouwbare boekhouder. Wellicht zitten er zelfs potentiele klanten tussen. Ouderwets netwerken is ook in het digitale tijdperk van groot belang, een persoonlijke doorverwijzing geeft gewoon veel meer vertrouwen dan een mailtje via een website.

Tijd dus om je netwerk eens op te frissen. Denk eens goed na of je oude collega’s, vrienden en kennissen kent die relevant kunnen zijn voor jouw bedrijfsidee. Al is het maar om feedback te krijgen op een eerste versie van een ondernemingsplan of het idee zelf.

Het plekje zelf

Tot slot is natuurlijk de plaats zelf ook belangrijk. Wil je een dienst opzetten voor fietskoeriers dan heb je in grote steden een stuk meer kans van slagen dan als je woont en werkt op het platteland. Voor technisch hoogwaardige ideeën en producten is het zelfs zo dat om echt succes te hebben je naar het buitenland moet.

Dit geldt overigens in het algemeen voor productie van producten en in mindere mate voor de import van producten. Houdt er rekening mee dat maar weinig producten volledig gemaakt en ontwikkeld worden in Nederland. Je zult dus meerdere weken of maanden moeten doorbrengen in het buitenland.  Indien je echt goed bovenop de zaken wil zitten (en geloof me, dat wil je).

Daar staat natuurlijk tegenover dat Nederland en België rijke, welvarende landen zijn met een grote behoefte aan (luxe)goederen en diensten. Kansen genoeg dus voor ondernemers zolang je bij je bedrijfsidee ook maar rekent houdt met de juiste plaats.

Conclusie

Ik hoop dat je met deze blog een beter idee hebt van factoren om op te letten bij je bedrijfsidee. Los van alle zaken in deze blog blijven gedrevenheid en enthousiasme het belangrijkst. Heb je dus een gaaf, mooi of creatief bedrijfsidee neem dan zeker de moeite om dit verder te onderzoeken. Zorg echter wel dat je tegelijk goed nadenkt voor je er heel veel tijd en geld insteekt, dat is dan ook het doel van deze blog.

Heb je vragen of opmerkingen, laat dan gerust een reactie achter onder deze blog.

Social Shares

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *